Annonse
Unni Lindell er én av mange forfattere som har meldt overgang til Strawberry de siste årene. Foto: Heiko Junge / NTB

– Fisker forfattere fra konkurrenter

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

«Det er rart at forlag med både kapital og gründerånd ikke velger å utvikle seirene sine selv fra begynnelsen av. Det er verken sjarmerende eller imponerende», uttalte daværende forlagsdirektør i Aschehoug, Kari J. Spjeldnæs, til Aftenposten vinteren 2018.

Seinere har storselgere som bloggeren Sophie Elise Isachsen og Unni Lindell forlatt sine forlag til fordel for Strawberry. Og for to uker siden kom det fram at Strawberry også har «kuppet» rettighetene til 82 lydbøker fra flere av de mest strømmede norske forfatterne, skriver Klassekampen.

Knut Gørvell, direktør for salg og marked i Cappelen Damm, sier til Klassekampen at Strawberry har et ansvar for å få fram nye stemmer.

– Ja, absolutt. Det er ikke noe gøy at et forlag fisker fra andre i stedet for å bygge opp en stall selv, sier Gørvell, som synes det er underlig at Strawberry angriper andre forlagene uten selv å ta kulturansvar.

Han tenker på at de fleste av deres forfattere har ønsket seg en større del av kaka i strømmemarkedet, og samtidig kritiserer de forlagene som har bygget opp disse strømmetjenestene. Gørvell er lite imponert over utviklingsarbeidet til Strawberry. Til sammligning har Cappelen Damm 12 skjønnlitterære debutanter og to krimdebutanter bare i år, og da tar han ikke med barne- og ungdomsbokforfattere.

Alexander Even Henriksen, administrerende direktør i Strawberry Publishing sier til Klassekampen Strawberry det siste året har ansatt fem nye redaktører, én av dem dedikert til å finne nye norske stemmer. Og flere redaktører skal på plass i den nærmeste framtid.

Han viser til at forlaget har utgitt en rekke debutanter innenfor sakprosa og oversatt litteratur, men påpeker at utvikling av nye norske skjønnlitterære stemmer tar tid.

 

Annonse
Annonse
Annonse