Annonse
Smiler ikke: Karl Ove Knausgård Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Forfattere

Alvorlige menn og smilende kvinner

Meld deg på nyhetsbrev fra Kulturplot

Hver tirsdag og torsdager. Bestill her! Skriv inn din e-post:

 

 

Etter selv å ha smilt på et bilde hun tok, i forbindelse med utgivelsen av sin debutbok, registrerte forfatter Helene Hovden Hareide fotograf Tina Poppes reaksjon: Enda en smilende kvinnelig forfatter – mennene smiler ikke.

Dette overrasket Hareide, som bestemte seg for å undersøke dette nærmere, skriver Framtida.

Hun gikk igjennom forfatterportrettene i høstkatalogene til Samlaget, Aschehoug, Cappelen Damm, Gyldendal, Flamme, Kolon, Tiden og Oktober. Da så hun at det raskt dannet seg et bilde: de fleste mannlige forfatterne valgte bilder av seg selv, der de så alvorlige ut. De fleste kvinnene smilte.

83 prosent av mennene var alvorlige. 10,4 prosent hadde et ubestemmelig, «Mona Lisa»-aktig uttrykk, mens bare 6,5 prosent smilte. 

Blant de 73 kvinnelige forfatterne var bare 42,9 prosent alvorlige på bildene. 35,1 prosent smilte med tennene, mens 22,1 smilte som Mona Lisa.

Idéhistoriker og forfatter Hilde Østby utforsket det samme fenomenet, idet Hareide tok kontakt med henne. Hun forteller til Framtida at årsaken til fenomenet ligger langt tilbake i tid:

– Til grunn for dei mange alvorlege forfattarportretta ligg kunstnarmyten, som har vore verksam sidan det var vart vanleg med slike portrett for 200 år sidan, under romantikken. Ansiktet på portrettet er garantisten for at forfattaren har vore ein mørk stad, har vore i helvetes forgård, og at teksten hen har tatt med seg tilbake er sann, sier hun til Framtida.

Østby lister opp eksempler som Friedrich Nietzsche, Lord Byron og Ludvig van Beethoven.

Annonse
Annonse
Annonse