Bok

Dramatisering av bøker: Vil lage kortere vei fra leser til seer

Samarbeidet mellom selvpubliseringsplattformen BoldBooks og tv-selskapet Shuuto skal gi forfattere en enklere prosess med å få sine bøker dramatisert. – Forlagene er ikke rigget for dette, mener Arne Berggren i Shuuto.

Publisert Sist oppdatert

Selvpubliseringsplattformen BoldBooks og tv-selskapet Shuuto skal samarbeide om utvikling, produksjon og distribusjon av serier i flere formater parallelt­.

BoldBooks tilbyr en markedsplass hvor forfatterne finner alle tjenester for å gi ut bok – på ett sted. De kan selv velge hvem de vil jobbe med, og tilbys direkte kontakt med fagpersonene.

Shuuto utvikler og produserer manusbaserte historier, og har utviklet og solgt tv-serier i mer enn 30 land og territorier.

– Forlagene er siloer

Arne Berggren i Shuuto forteller at de tradisjonelle forlagene ikke er rigget for at forfatterne skal kunne utvikle tv-serier eller filmer av sine bøker.

– Forfatterne ser på forlagene som siloer, som bare vil gi ut fysiske bøker. Det tar opp mot fire år før en bok blir dramatisert, sier han.

Den tradisjonelle redaktørrollen er ubrukelig i møte med film- og tv-bransjen

Ifølge Berggren er det å få dramatisert sine bøker mange forfatteres våte drøm. Da er det synd at forlagene ikke har den rette kompetansen for å få dette til, mener han:

– Stadig flere forfattere ønsker å utvikle sine bøker til tv-serier. De tradisjonelle forlagene har ikke den kompetansen som skal til, derfor tar det gjerne lang tid før noen plukker opp rettigheter til dramatisering, og forfatter og forlag går glipp av kraften i å utvikle dette samtidig. Som forfatter har jeg flere ganger erfart hvor trege forlagene er, og at den tradisjonelle redaktørrollen er ubrukelig i møte med film- og tv-bransjen. Vi ser stadig oftere at internasjonale tv-selskaper kjøper norske rettigheter, utnytter det grovt, for så å sende overskuddet ut av Norge, utdyper han.

– Forstår ikke forfatterne

Han har savnet et forlagsmiljø som forstår forfatterne. Det kan han ha funnet nå, når han inngår samarbeid med BoldBooks.

– Gjør ikke forlagene noe for å få nok kompetanse til å håndtere slike prosesser?

– De sender redaktørene sine på storytelling-kurs, men det fungerer ikke. Forlagene er ikke der for forfatterne, men for å tjene penger på andres åndsverk. Når forfatterne får kontroll på rettighetene sine, blir det kortere vei fra leser til seer. Vi selger til 30-40 land, men eier fortsatt rettighetene. BoldBooks løfter dette arbeidet, slik at man sitter igjen med bedre kontroll på opphavsretten. Forlagene sitter jo helt på sidelinjen i dag. Det er for eksempel utrolig at Aschehoug ikke har kontroll på rettighetene til Jo Nesbø, utdyper han.

Kristin Over-Rein i BoldBooks forteller at selskapet også hjelper forfatterne med å få deres bøker ut i flere kanaler.

– Vi hjelper uavhengige forfattere og gir dem tilgang på publisering. Da kan de formidle historier i flere kanaler, til ulike publikum. En bok kan bli til podkast, serie, film eller teater. Det er mange muligheter, forklarer hun.

Berggren forklarer at forfatterne i dag er mer sentrale i tv-bransjen enn tidligere.

– Selv ble jeg lei av å sitte på sidelinjen da regissørene kom og tok over, da mine bøker skulle dramatiseres.

Bok om kvinnelig seriemorder dramatiseres

Over-Rein forteller om et ferskt eksempel om en bok som skal dramatiseres, der forfatteren fikk hjulene til å rulle på egenhånd.

– Norske Belle Gunness reiste til USA på 1800-tallet. Der ble hun en av landets mest kjente kvinnelige seriemordere. Denne historien ligger snart klar i bokform, og forfatteren har solgt rettighetene til svenske SF. Forfatteren hadde bransjekunnskap fra tv, og klarte dette selv. Denne kunnskapen har imidlertid ikke alle, sier hun.

Det er ikke bare beinhard kapitalisme, men dum kapitalisme

Den spede starten på det som skulle bli et formalisert samarbeid mellom Shuuto og BoldBooks startet allerede i 2017, da Kristin Over-Rein tok kontakt med Arne Berggren, etter at sistnevnte hadde skrevet en kronikk på NRK Ytring.

– I kronikken «NRKs Stockholmssyndrom» skrev jeg om forlagenes utbytting, og at jeg var sjokkert over holdningene man møter i forlagsbransjen. Det er ikke bare beinhard kapitalisme, men dum kapitalisme. De låser forfatterne inn i systemer de ikke kan komme ut av. Det er på tide å følge med i tiden.

Mer utviklingsorienterte

Ifølge Kristin Over-Rein har forfatterne blitt mer utviklingsorienterte. Stadig flere ønsker selvpublisering, fremfor å knytte seg til et forlag.

– Vi ser trenden i USA. Av 10 bestselgere, var 6 av forfattere som publiserer selv. Det er tydelig at forfatterne har blitt mer bevisste på å forvalte rettighetene sine selv, avslutter hun.

Powered by Labrador CMS